BODY Energy Club je od 1.12.2016 zatvorený. Ďakujeme všetkým členom za pochopenie a trpezlivosť.

Blog

Autor
Michael Achberger
O autorovi
Som osobný tréner s medzinárodnou kvalifikáciou, na Slovensku som dosiahol 2.kvalifikačný stupeň trénera fitness a kulturistiky - Inform mojou špecializáciou sú tréningy zamerané na redukciu telesnej hmotnosti, formovanie postavy, naberanie svalovej hmoty a sily, zlepšenie kondície a pohyblivosti. poskytujem špecializované tréningové programy, poradenstvo v oblasti výživy, zostavovania vhodného jedálnička. E-mail: michael.achberger@gmail.com Tel.: 0911 568 239

SVALY Z TABLETIEK

Každý deň ich stretávam, ja sám ich užívam každý deň. Mnoho ľudí má obavy z užívania takýchto doplnkov. Napríklad, aj posledný týždeň som dostal zaujímavé otázky ohľadom aminokyselín, či ich skutočne treba užívať. A vlastne, čo sú to tie aminokyseliny?

Medzi najpoužívanejšie aminokyseliny, s ktorými sa môžeme bežne stretnúť sú BCAA a glutamín. Názvy znejú hrozivo, ale nemusíme sa ich vôbec báť. Povieme si však dnes viac o BCAA a jeho výhodách.

3 aminokyseliny (BCAA), teda stavebné látky proteínov, ktoré nedokáže naše telo vyrobiť, a preto je odkázané na ich príjem zo stravy. Sú teda pre telo prirodzené.  BCAA sú 3 aminokyseliny, a to valín, leucín a izoleucín. Sú to esenciálne aminokyseliny, takže ich zvýšeným príjmom môžeme posunúť naše cvičenie o level dopredu, lebo v našich svaloch sa nachádzajú skoro až v 1/3 svaloviny.

Načo slúži BCAA?

Spolu s ostatnými aminokyselinami pomáha zabraňovať rozpadu svalového tkaniva pri intenzívnom cvičení. Taktiež zvyšujú uvoľňovanie ľudského rastového hormónu.

Komu sú určené BCAA?

Tak ako vrcholový kulturista, môže ich užívať aj rekreačný športovec. Sú vhodné do diéty, aj na naberanie svalovej hmoty. Neexistuje ale príliš veľa dôkazov, že BCAA zlepšujú výkonnosť u vytrvalostných športovcov. Tam sú potom vhodné iné doplnky výživy. Existujú rôzne formy: najčastejšie sú tabletkové, potom kapsľové a najdrahšie tekuté. Kvalita závisí od množstva koncentrácie aminokyselín, taktiež aj od pomeru daných aminokyselín. Najideálnejší pomer je 4:1:1.

Dávkovanie

Pre niekoho to bude príliš veľa, ale menej než 20 kapsúl denne je málo. Niekto užíva aj 40 kapsúl denne, závisí to od športového výkonu. Jedna dávka by mala obsahovať 5-6 kapsúl.

Ako sa užívajú?

Najefektívnejšie je, ak sú príjmané pred, počas a po tréningu. Takýmto spôsobom ochránime svalovú hmotu, pričom užívanie BCAA pred silovým tréningom znižuje nastupujúcu bolesť svalov. Odporúča sa tiež užívať BCAA aj v noci tesne pred spaním.

Majú vedľajšie účinky?

Aminokyseliny sú vo všeobecnosti považované za bezpečné, pretože sa nachádzajú aj v potravinových zdrojoch a telo ich bez problémov prijme. Jediné riziko by bol ich nadmerný príjem, ale tak nadmerný, že by to znižovalo príjem iných aminokyselín.

Pred užitím BCAA, hlavne pred tréningom, by ste si mali dať pozor, aby ste ich nebrali na lačný žalúdok, spôsobilo by vám to určité nepohodlie. Ideálny príjem aminokyselín je 30 min pred, a potom počas cvičenia. Pre komplexný príjem aminokyselín je potrebné prijať ešte proteín na konci cvičenia.

5 prírodných zdrojov aminokyselín

Vajcia, losos, sójové bôby, hovädzie mäso, morčacie mäso.

13. apr 2014 | autor: Michael Achberger
Počet zobrazení: 3445

Názory a komentáre

počet komentárov:
*V zmysle zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, v znení neskorších predpisov, poskytujem svoje osobné údaje (telefonický a e-mailový kontakt) dobrovoľne a udeľujem svoj súhlas na zaradenie a spracovanie osobných údajov do databázy Klubu.